18 Haziran 2019 Salı

Kelebek - Uyku Çiçeği / Oxalis triangularis Süs Yoncası



Merhabalar
Sizi Mor Kızım Kelebek Çiçeğim ile tanıştırayım. Uzun süredir aklımda sizlere bu güzelliği göstermek ama unuttum...Hep araya başka birşeyler girdi. 
Ama sağolsun blogger dostum Momentos benden bu çiçek hakkında bilgi isteyince hemen işe koyuldum... 




Bana bu çiçeği Kayınvalidem verdi. 
Fidanlık ve çiçekçilerde de bulabilirsiniz. 
Hatta n11 de satışı var linki atarım aşağıya..
Kedilerimin en sevdiği çiçek maalesef. 3 Kere kedilerimin oynaması yüzünden ölümden döndü....Şimdi ki kedim kör olmasına rağmen oturup başına oynuyor. Yapraklarda gördünüz yırtılmalar Köroğlumuz Maylo' nun işi :)


Kelebek çiçeği, uyku çiçeği, süs yoncası ve ekşi yonca türkçe adları...

Latince Asıl ismi Oxalis triangularis. 

Çok hassas ve nazik bir bitki. 

Ama bir o kadar da arsız...

Soğanlı bitki olduğu için üretip çoğaltması çok kolay.



   

               

Kelebek çiçeğimin ( Oxalis triangularis ) mart 

ayında ki hali..Tek bir soğanım kalmıştı kedimlerim yüzünden. Onu diktim. Cam önüne koydum.

Arada az az suladım. 


Kelebek - Uyku Çiçeği / Oxalis triangularis Süs Yoncası


Ve sonuç....Mutluluk


Kelebek - Uyku Çiçeği / Oxalis triangularis Süs Yoncası


Geceleri yapraklarını kapatıyor,
 sanırım bu yüzen Uyku çiçeği denmiş...



Biraz da bitki hakkında bilgi vereyim...

Oxalidaceae familyası 8 cins bitkiler topluluğudur. 
Yaklaşık 900 türü tespit edilmiş. 
Bunlardan 800 kadarı Oxalis cinsine bağlıdır. 
Kutuplar hariç dünyanın her yerinde bulunurlar.
3 yapraklı yonca ya çok benzer. 
Farklı olarak pembe çiçekler ve hızlı bir yayılım gösterir.

Kelebek - Uyku Çiçeği / Oxalis triangularis Süs Yoncası
 Bitki toplu iğnenin başından daha küçük soğanların birleşmesiyle oluşan bi soğan yapısı mevcut. 
Bitki boyu maksimum 20 cm kadar. 
Soğan topluluğunu oluşturan küçük soğancık 
sayısına bağlı olarak toprak üstü aksamda 
oluşan dal( yaprak ) sayısıda artmaktadır.




Bitki yılda 2 sefer ve çoklu şekilde çiçek açar ve solar. Tohum oluşturmaz. Çiçek renkleri açık pembe renklidir. Bu çiçekler sadece yeşil renkli oxsalis bitkisinde hoş görünür. Mor ve eflatun karışımlı oxsalis çeşidinde ise sadece görüntü kirliliği oluşturur. Bu yüzden oluşan çiçekler kopartılabilir. Bitki direk güneş ışığından hoşlanmaz. Gölge yerlerde iyi yetişir. Gündüzleri yapraklarını açarken, akşam olduğunda yapraklarını içe doğru büker.Yapraklarının ışıkda hareketlerini farkedebilirsiniz
Oxalis triangularis Süs Yoncası

Özellikleri
Tek yıllık, uzun ömürlü, küçük otsu yer bitkisi, çalı ve küçük ağaç şeklinde gelişen türleri de vardır.
Yapraklar çoğunluk türlerde yonca benzeridir (üç parçalı). Birkaç türü gül ve bakla yaprakları şeklinde çok parçalı yaprak özelliklidir.Bazı türlerini çevremizde doğal olarak kendiliğinden yetiştiklerini görebiliriz. Bunlar genelde ekşi yonca denen türleridir. Gerçek yoncalardan ayırt edebilmenin en kesin yolu çiçek yapılarıdır. Yoncaların çiçekleri tüm baklagillerin çiçek yapısına benzer.En çok pembe ve beyaz renkte çiçek açarlar. Sarı çiçeklerileri de vardır


 Bakımı
Bitkinin bakımı oldukça basit. 12–13 derece sıcaklık( kışın ) olan bir ortamda bulundurulmalıdır. Aksi halde bitkinin üst aksamı ölecektir. Böyle bir durumda endişe edilecek bir durum yoktur. Çünkü ürün soğanlı olduğu için ilkbaharda yeniden büyümeye başlayacaktır.
Bitki her nekadar dışarının bitkiside olsa, ev ortamında büyütülmeye müsait bir bitki.


Ekolojisi
kaliteli bir toprak ( torf, perlit ve kum karışımlı ) ve küçük bir saksı gerekmektedir.
en fazla bir saat direk güneşle ( sabah 8- 11 arası ) temas edip, geri kalan zamanı aydınlık bir ortamda geçirmel
gerektiği kadar su vermek, oluşan çiçekleri koparmak.


Üretmek
Türün çoğaltılması ise dalları gövde kısmından ayırarak 
yada toprak altında bulunan soğancıkları ayırarak 
çoğaltmak mümkün





 Çiçeklenme




Bitki neslini devam ettirmek için çiçek açar. Bitki çiçeğini açarken tüm gelişimini durudur ve tüm enerjisini çiçek vermeye sonrasında açmaya ve sonunda tohum için harcar. Buda oxsalis bitkisi için 15 gün 2 kez çiçek açtığı için 1 ay kadar gelişimi durur.   Bu yüzden oluşan çiçekler kopartılması daha iyi olur.



Uyku çiçeğini evde bakıp büyütmek istiyorsanız dikkat etmeniz gerekenler şunlardır:

  • Uyku çiçeğini torf toprağa dikmelisiniz. Soğanlı bir çiçek olduğundan torf toprakta daha verimli olur.
  • Küçük bir saksıya dikmelisiniz.Çok geniş saksıda yaprakları güçlü olmayacaktır.
  • Süs yoncası toprağı kurudukça sulanır. Su konusunda çok hassas bir çiçek değildir.
  • Direk güneşe maruz bırakmayınız. Karanlık bir yere değil ama yansımalı güneş alabileceği bir yerde olmalıdır.

Uyku Çiçeği Faydaları
Ekşi yonca türleri genellikle tüketilebilen bitkiler arasında yer alır. Taze iken kullanılabilen ekşi yonca çiçekleri ile çay yaparak mide rahatsızlıklarınız için tüketebilirsiniz. Mide yanmalarına ve sindirimsel sıkıntılara oldukça iyi gelen ekşi yoncaların kurutulmadan tüketilmesi gerekiyor. Ayrıca böbrek ve karaciğere de faydalı olan bitki sarılık tedavisi için de kullanılıyor.
Süs yoncası çayı hazırlamak için ince ince kıyılmış yarım veya bir tatlı kaşığı yoncayı 2 – 2 buçuk bardak suda kaynatın. Haşlanan bitkiyi su içerisinde 5 dakika bekleterek demlenmesini sağlayın ve süzerek sıcak halde tüketin. Eğer bitkinin özünü çıkarmak isterseniz iyice yıkadıktan sonra mikserde suyunu sıkabilirsiniz. Elde ettiğiniz özü çıbanlarına direkt sürebilir beya suya damlatarak tüketebilirsiniz. 
 * Bitkileri tüketmeden önce mutlaka doktorunuza danışınız*



 Uyku çiçeği yaprakları çay yapılarak içildiğinde mide ve sindirim rahatsızlıklarına çok iyi gelmektedir. Çiçekler kurutulmadan taze iken kullanılması gerekiyor. Uyku çiçeği çayı böbrekler için de şifa kaynağıdır. Sarılığa ve karaciğere de iyi geldiği görülmüştür. Çayını hazırlamak için uyku çiçeği yaprakları yıkanıp incecik doğranır. Bir tatlı kaşığı uyku çiçeği 2 bardak suda 5 dakika kaynatılıp 2-3 dakika kadar dinlendirilip sıcak sıcak içilir. Bir başka faydası ise bir cilt hastalığı olan çıban içindir. Çiçeklerini rondo da iyice çırpıp suyunu çıkartıp bu suyu çıbana sürerseniz şifa olacaktır.



 Bilgi Kaynaklarıma Teşekkürler :












13 yorum:

  1. Çay olarak tüketilebildiğini bilmiyordum.. çok güzel bir görüntüsü var gerçekten...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yeni öğrendim çay olayını ama şahsen ben kıyıp da içemem ki....

      Sil
  2. Hiç duymamıştım. Güzel bir çicekmiş 🙂 Paylaşım için teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bilmiyordum bu çiçeği.Geçen yıl tanıştım 😊

      Sil
  3. Ah ah aşık olduğum kadar var bu çiçek.. mutlaka edineceğim.. Çok teşekkürler, sevgiler <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek benim için zevk :))) Hayat paylaşınca güzel...

      Sil
  4. yolunu bekliyorum 4 gözle gelsin banadaa belki uyumak neydi ögrenirim tekrar

    YanıtlaSil
  5. Sanırım o tek dal ümidim bitti ama ben nisan'ı bekleyecegim Haziran ne niye neden Nisan varken

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz yorumlarına baksan ilgilensen, birde benim bloguma gelsennn süprüsümm var sana :))

      Sil
    2. Yav sana denetim gerekmediği için kaçırıyorum 😜

      Sil
  6. Severek her aşamasını inceleyerek büyüttüm.cok güzel serpildi ancak toprağında solucan oluştu.ne yaptıysam solucanları yok edemedim.dun akşam saksidan çıkarıp toprağını ve sakdisini değiştirdim.icim rahatladı .kök kisimlarinida yıkadım yumurta vardır diye.sabah kalktığımda uyku çiçek dallarının hepsi yana yatmış canlılığını yitirmiş.gozumden yaş geldi.kurtarma şansım var mı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kurtarırsınız fazla sulamayın cam kenarına koyun kendine gelir

      Sil

Okuyucunun Dikkatine

Blog sayfamda sağlıklı yaşam, diyet ve kişisel bakım konularını kapsayan yazılar genel bilgilendirme amaçlıdır. Kategoride çeşitli hastalıklar için evde bitkisel çözüm önerileri, besleyici fonksiyonel gıda takviyeleri, doğal cilt ve saç bakımı maskesi tarifleri ile uygulanışları, kilo kontrolüne yardımcı diyet listeleri ve sağlıklı beslenme programları yer almaktadır. İlgili besinin, ürünün ya da diyet listesinin etkileri her bünyede değişkenlik gösterebilir. Yazı yayına alındıktan sonra, zaman içerisinde güncelliğini ve geçerliliğini yitirebilir. Sunmuş olduğum bilgiler hiçbir zaman doktor teşhisinin yerini tutmaz, reçete niteliği taşımaz. Bilgileri uygulamadan önce alanında uzman görüşü almanızı tavsiye eder; aksi durumda oluşabilecek yan etkilerden sorumlu tutulamayacağımı önemle hatırlatırım.
GÖRÜŞLERİNİZ BENİM İÇİN DEĞERLİDİR!

Zaman ayırıp, yorum yaptığınız için teşekkür ederim. Yorumlarınız onaylandıktan sonra görüntülenecektir. Reklam ve hakaret içeren yorumları yayınlamıyorum. Düşüncelerinizi bekliyorum...

40 İĞNE OYASI - İĞNELİK İLE MOTİF YAPIMI - NaLaN'ın ATÖLYESİ

  SALON - YATAK ODASI TAKIMI İĞNE OYASI DÜĞÜMÜ İLE YAPILIYOR Adım adım resimli ve videolu anlatım 40 İĞNE OYASI - İĞNELİK İLE MOTİF YAPIMI  ...