Hyperloop Nedir? Hyperloop Nasıl Çalışır?
Hyperloop veya Türkçe adıyla hiper döngü. Dünya genelinde ulaşım anlayışını değiştirebilecek olan Hyperloop teknolojisini bu yazımızda inceliyoruz. Yazının Orjinali
Hyperloop Nedir?
Hyperloop, Tesla ve SpaceX CEO'su Elon Musk tarafından 2013 yılında bir beyaz bültende konsept olarak önerilen yolcu ve kargo için ultra yüksek hızlı bir kara taşımacılığı sistemidir.
Virgin Hyperloop Explained
Sistem, kapalı ve kısmen boşaltılmış tüpler, büyük metropol alanlarındaki mobilite merkezlerini birbirine bağlayan, temassız havaya kaldırma ve tahrik sistemleri ve düşük aerodinamik sürtünme sayesinde çok yüksek hızlarda hareket edebilen, genellikle bölmeler adı verilen basınçlı araçlardan oluşur. Bu sistemle, orta mesafelerde kapıdan kapıya seyahat süresi, mevcut bağlantılara kıyasla önemli ölçüde azaltılabilir.
Şekil 1: Tünel Girişi
Hyperloop Fikri Nasıl Ortaya Çıktı?
12 Ağustos 2013'te Elon Musk, roket üretim şirketi SpaceX'in web sitesinde 58 sayfalık bir makale yayınladı. Hyperloop Alpha adlı makale, daha önce "beşinci ulaşım modu" olarak tanımladığı şeyin planlarını ayrıntılı olarak açıkladı. Elektrikli otomobil şirketi Tesla'nın CEO'su olan Musk, daha önce hyperloop'u "bir Concorde ile bir ray tabancası ve bir hava hokeyi masası arasındaki bir geçiş" olarak tanımlamıştı.
Musk'ın planı 2013'te kendi inşa etmek için boş vakti olmadığını söylemesine rağmen ABD hükümeti tarafından Los Angeles ve San Francisco'yu 350 mil mesafeden birbirine bağlamak için önerilen yüksek hızlı bir demiryolu yerine hiper döngü düşünülüyordu. Musk, hyperloop'un inşa edilmesinin daha ucuz ve daha hızlı çalıştırılacağını iddia etti.
Bu makalede yolcuların, ses hızının biraz ötesinde ve ticari bir uçağa göre rahatça 700 mil / saatin üzerinde kapasiteye sahip bölmelerdeki basınçsız tüplerden geçeceklerini iddia ediliyordu. Musk'ın hyperloop'un nasıl çalışacağına ilişkin tasarımları ve hesaplamaları, herkesin üzerinde çalışabileceği şekilde ücretsiz olarak sunuldu.
Musk'ın planı 2013'te kendi inşa etmek için boş vakti olmadığını söylemesine rağmen ABD hükümeti tarafından Los Angeles ve San Francisco'yu 350 mil mesafeden birbirine bağlamak için önerilen yüksek hızlı bir demiryolu yerine hiper döngü düşünülüyordu. Musk, hyperloop'un inşa edilmesinin daha ucuz ve daha hızlı çalıştırılacağını iddia etti.
Bu makalede yolcuların, ses hızının biraz ötesinde ve ticari bir uçağa göre rahatça 700 mil / saatin üzerinde kapasiteye sahip bölmelerdeki basınçsız tüplerden geçeceklerini iddia ediliyordu. Musk'ın hyperloop'un nasıl çalışacağına ilişkin tasarımları ve hesaplamaları, herkesin üzerinde çalışabileceği şekilde ücretsiz olarak sunuldu.
Şekil 2: Dış Tünel
Hyperloop Nasıl Çalışır?
Konvansiyonel trenlerin hızı ve tüm kara tabanlı araçların hem öndeki havaya hem de zemine karşı sürtünme ile sınırlı kalmaktadır. Hyperloop, hem hava hem de zemin sürtünmelerini büyük ölçüde azaltır.
İlk olarak, çalıştığı tünellerin havasının çoğu kaldırıldı. Tam vakum değildirler, ancak çok daha az hava, daha az sürtünme anlamına gelir ve yüksek bir hıza ulaşmak için daha az enerji gerekir. İkinci olarak, Musk'ın tasarımı, hava hokeyi masasının diskinin yüzeyinde yüzmesine benzer şekilde, her biri bir avuç yolcuyu içeren hiper halka bölmeleri olarak gösterdi.
Musk, tünellerden havayı çıkarmak ve bölmeleri ilerletmek için gereken gücün ise tünelin çatısındaki güneş panellerinden geleceğini öne sürdü.
Çalışma sistemi basitçe, kapalı ve kısmen boşaltılmış borulardan iki istasyonu birbirine bağlayan ve düşük aerodinamik sürtünme sayesinde çok yüksek hızlarda hareket edebilen, genellikle bölmeler olarak adlandırılan basınçlı araçlardan oluşturularak hayata geçmesi planlanmıştır.
İlk olarak, çalıştığı tünellerin havasının çoğu kaldırıldı. Tam vakum değildirler, ancak çok daha az hava, daha az sürtünme anlamına gelir ve yüksek bir hıza ulaşmak için daha az enerji gerekir. İkinci olarak, Musk'ın tasarımı, hava hokeyi masasının diskinin yüzeyinde yüzmesine benzer şekilde, her biri bir avuç yolcuyu içeren hiper halka bölmeleri olarak gösterdi.
Musk, tünellerden havayı çıkarmak ve bölmeleri ilerletmek için gereken gücün ise tünelin çatısındaki güneş panellerinden geleceğini öne sürdü.
Çalışma sistemi basitçe, kapalı ve kısmen boşaltılmış borulardan iki istasyonu birbirine bağlayan ve düşük aerodinamik sürtünme sayesinde çok yüksek hızlarda hareket edebilen, genellikle bölmeler olarak adlandırılan basınçlı araçlardan oluşturularak hayata geçmesi planlanmıştır.
Şekil 3: Paris’den Berlin’e olan mesafenin diğer araçlara göre karşılaştırılması
Hyperloop'un Avantajları Nelerdir?
Hyperloop sisteminin ultra yüksek hızları sayesinde, orta mesafeli mesafelerde duraktan durağa seyahat süresi mevcut ulaşım yöntemlerine kıyasla önemli ölçüde azaltılabilir. Daha önemlisi, tamamen elektrikli bir sistem ile çevreye zararsız olmayı hedefliyor.
Kaynak:
► investopedia.com
► gearbrain.com
Kaynak:
► investopedia.com
► gearbrain.com
► elektrikport.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder